Tänk om uppdaterad kompetens är nyckeln till er nästa affär? Industrin förändras snabbt. Hållbarhetsmål ska nås, digitala verktyg ska fungera i vardagen, och ledarskapet ska hålla även när spelplanen förändras. Samtidigt rullar det dagliga arbetet på i högt tempo. Visst hade det varit bra att få hjälp med att ta ut riktningen, identifiera behov och få skräddarsydda insatser?
Det finns en lösning och den stavas SPIK
Nu kan ni genom projektet SPIK – Strategiskt Partnerskap för Industrins Kompetens – ta ett strategiskt kliv framåt med kompetensutveckling som stärker både medarbetare och affär och hjälper ert företag att växa i en hållbar riktning.
Det här får ni:
✔ Tillgång till expertstöd och behovsanalys (Mind the Gap) med industricoach från IUC Syd eller Techtank till ett värde av 10 000 kr.
✔ Skräddarsydda utbildningar utifrån era behov – exempelvis inom hållbarhet, ledarskap och digitala verktyg, till ett värde upp till 75 000 kr*.
✔ Allt finansierat via SPIK – ni betalar bara en engångsavgift på 7500 kr.
*75 000 kr för företag med minst 15 anställda. Mindre företag får ett anpassat värde.
Vi börjar med att lyssna
Vad vill ni utveckla? Vad står ni inför?
- Tillsammans analyserar vi era behov, ringar in kompetensluckor och planerar relevanta utbildningar.
- Vi upphandlar sedan insatser som matchar just er vardag och er utvecklingsresa.
Exempel på aktuella utbildningar:
- Introduktion till hållbarhet för SME
- CSRD
- Att leda utan att vara chef
- Fördjupning i Monitor
Wellplast tog steget – såg resultat direkt
I artikeln här nedanför berättar Wellplast hur SPIK stärkt både det dagliga arbetet och företagets konkurrenskraft.
Kompetens som gör skillnad – så stärkte Wellplast sin konkurrenskraft med SPIK
Förpackningsföretaget Wellplast är specialiserat på att skapa smarta, hållbara och skräddarsydda lösningar för industrin – med fokus på effektiv logistik och en grönare framtid. Som leverantör av emballagelösningar till storindustrier i Norden och övriga Europa är det avgörande för dem att hela tiden utvecklas. Därför var det självklart att ta chansen när de fick syn på SPIK-projektet.

Jonas Friberg, f.d. VD och Helena Helgesson, VD för Wellplast i Åstorp.
– Vi läste om SPIK-projektet på Monitors nyhetssida och såg en fantastisk möjlighet att stärka vår personal inom hållbarhet och ledarskap. Det kändes som ett naturligt steg i vår utveckling då vi alltid vill ligga i framkant, både när det gäller kompetensutveckling och hållbarhetsarbete.
Resultaten lät inte vänta på sig. Utbildningen i Monitors hållbarhetsmodul har gjort det möjligt för Wellplast att ta stora steg framåt i sitt hållbarhetsarbete genom att kunna erbjuda CO₂e-certifikat till sina kunder. Samtidigt har över arton medarbetare förbättrat sina kunskaper i Microsoft Excel – något som redan gett effekt i det dagliga arbetet. Även inom ledarskapet har utbildningen gjort skillnad.
– Vi ser en tydlig förändring. Verktygen från ledarskapsutbildningen har varit ett stöd i den omstrukturering vi genomför inom företaget.
Att kombinera utbildning med den löpande verksamheten är förstås en utmaning. Men eftersom personalutveckling är en prioritet för Wellplast såg de det som viktigt att ge sina anställda möjligheten att delta i SPIK:s ubildningar – och det har visat sig vara rätt beslut.
– Vårt bästa tips till andra företag är att först identifiera vad ni vill få ut av projektet med hjälp av Mind the Gap och sedan planera in den tid som krävs för att genomföra det. För oss har det varit en värdefull investering. Det är ett mycket givande projekt som ger möjligheter till förbättringar inom företaget – även sådana man kanske inte planerat från början.
På frågan om hur de skulle sammanfatta hela upplevelsen kommer svaret snabbt:
– SPIK-projektet har varit ett positivt redskap för vår utveckling inom hållbarhet, ledarskap och digitala verktyg – vilket stärkt både vår organisation och vår konkurrenskraft.