Nedslag i programmet Att utveckla nya marknader och affärer

Nedslag i programmet Att utveckla nya marknader och affärer

Ett 15-tal deltagare från industriföretag i Blekinge med omnejd deltar sedan september 2019 i Techtanks utvecklingsprogram Att utveckla nya marknader och affärer. Programmet pågår till november 2020 och varvar lärtillfällen med erfarenhetsutbyten, coachning och aktuella marknadsseminarier.

– Programmet är en del av projektet Techtank S3 – affärsutveckling för marknadsbreddning. Precis som namnet säger så syftar det till att stärka företagens förmågor och processer kopplat till affärsutveckling mot nya marknader, berättar Jörgen Adolfsson, klusterledare för Techtank och ansvarig för programmet.

Bakgrunden till projektet är att många av företagen i Blekinge kännetecknas av låg branschdiversifiering vilket gör dem alltför beroende av ett fåtal kunder i ett fåtal branscher.

– Detta gör inte bara de enskilda företagen sårbara och riskutsatta i händelse av förändrade konkurrensförhållanden samt konjunktur- och omvärldsförändringar, risken spiller också över till den regionala ekonomin, berättar Jörgen Adolfsson, och fortsätter:

– Strategisk affärsutveckling med fokus på marknadsbreddning är därför nödvändig, vilket ligger till grund för detta program som ska bidra till att utveckla de medverkande företagens förmåga att bredda sin marknad.

Aktiviteter flyttar online

På grund av restriktionerna med coronapandemin genomförs aktiviteterna i programmet under våren online, så även det senaste lärtillfället den 23 april på temat Effektiv försäljning – online! som inleddes med en webcast om att Våga flytta affärerna online. Via Teams möttes sedan deltagarna för diskussion, erfarenhetsutbyte och frågestund med en anlitad expert på området.

Frågor som kom upp var bl a hur man kan utveckla sin webb för att skapa virtuella montrar, genomföra produktlanseringar m m på sin egen webb i tider när man inte kan delta i mässor och andra fysiska event. Även hur man kan utveckla sin digitala närvaro, bygga kunskap och intresse online kring företagets tjänster och produkter diskuterades.

– Har ni koll på era kunders köpbeteenden? Vilka frågor är det som era kunder vill ha svar på inför ett köp? När ni vet det ska ni se till att ha svar på dessa på er webb och att ni har koll på de mest relevanta sökorden för det ni erbjuder. Det handlar mycket om att undanröja friktion för kunden, det ska gå snabbt och enkelt att hitta svar på sina frågor, berättar Martin Lundström, dagens föreläsare från Petra Digital Agency.

Martin Lundström höll även i en timmes högaktuell utbildning i hur man egentligen genomför ett bra online-möte, som blev väldigt uppskattad hos deltagarna.

Coachning och marknadsseminarier framöver

Utvecklingsprogrammets innehåll spänner över områden såsom sårbarhet, övergripande strategier för marknadsutveckling och affärsmodeller till kalkyler, hur man identifierar och utvärderar nya potentiella marknader till hur man utformar starka erbjudanden och effektiva budskap. Däremellan pågår en regelbunden coachning som genomförs individuellt på de deltagande företagen som syftar till att hjälpa företagen i förändringsresan med att utveckla nya marknader och affärer.

Ytterligare ett inslag i programmet är de olika marknadsseminarier som kommer att genomföras under det kommande halvåret. Närmast på tur väntar ett seminarium i juni på temat Framtiden för leverantörer i fordonsbranschen där representanter från Business Sweden och Fordonskomponentgruppen, FKG, deltar för att berätta mer om bl a de stora förändringar som sker i denna bransch i takt med att fordonsflottan elektrifieras. Vilka möjligheter och utmaningar ställs dagens leverantörer inför? Och skapar detta möjligheter för andra företag som inte levererat till fordon tidigare?

Till hösten väntar ett annat seminarium, då kring att leverera till flyg- och rymdmarknaden. Detta seminarium genomförs i samverkan med Aerospace Cluster Sweden med representanter från bl a Saab Aeronautics och GKN Aerospace som kommer att berätta mer om hur man kan bli leverantör till just flyg- och rymdbranschen.


Utvecklingsprogrammet Att utveckla nya marknader och affärer genomförs inom ramen för projektet Techtank S3 – affärsutveckling för marknadsbreddning, som finansieras av Tillväxtverket och Olofströms kommun. Läs mer på: https://techtank.se/projekt/techtank-s3/

Dela via

Relaterade nyheter

Aktuellt från Techtank

Stort intresse för jobb i Blekinges industri

Den 6 november arrangerade Techtank, inom ramen för Live in Blekinge, en digital jobbmässa specifikt för varslade/uppsagda på Northvolt i…

1 december, 2024 — Lästid 1 min

Aktuellt från Techtank

Stöd för företagsledningen i den gröna omställningen

Går ditt företag i tankar om att komma igång med eller accelerera ert företags arbete mot ökad hållbarhet och cirkularitet…

15 november, 2024 — Lästid 2 min

Aktuellt från Techtank

5S och ordning & reda i fokus när Svets & Smide drar igång pilotprojekt

När vi träffade Svets & Smide i slutet av augusti hade de just genomfört Leanspelet med alla medarbetare som en…

11 december, 2024 — Lästid 8 min

Aktuellt från Techtank

Techtank välkomnar Nättraby Verktygs AB som ny medlem

Nättraby Verktygs AB i Ronneby är ett familjeägt företag med över 60 års erfarenhet av att tillverka skruvdrivna balpressar, mer…

17 december, 2024 — Lästid 2 min