TECHTANK CONFERENCE 30 NOVEMBER – 1 DECEMBER 2017:
VARMFORMNING MED INDUSTRIELLA LÄTTVIKTSTILLÄMPNINGAR
Den 30 november till 1 december bjöd Techtank åter in till en spännande konferens med föreläsare från industri, akademi och forskning som gav olika aspekter och exempel på utveckling av industriella produkter och tillverkningsmetoder i högpresterande material.
Kraven på lättare produkter och produkter med skräddarsydda egenskaper ökar inom alla branscher, exempelvis fordon, flyg, marin, verkstad och energi. Lättvikt spelar en betydande roll för ökad effektivitet och minskad miljöpåverkan vilket också är en förutsättning för ökad tillväxt på en global marknad där allt högre krav ställs.
Temat för Techtank Conference 2017 var Varmformning med industriella lättviktstillämpningar. Varmformning, eller termomekanisk formning, är ett intressant område som rymmer oändliga variationer i processupplägg, parametrar och utmaningar men som har stor potential för att möjliggöra tillverkning av mycket komplexa plåtgeometrier i material som annars vore mycket svårt eller till och med omöjligt. Exempel på nyckelområden är tribologi samt modellering och simulering för att studera och förutse materialbeteende under formningsprocesserna, men också inverkan från kringliggande tillverkningssteg, resulterande komponentegenskaper och robusthet.
Under Techtank Conference 2017 fick deltagarna lyssna på intressanta föreläsare från Volvo Cars, Swerea IVF, Luleå Tekniska Universitet, AP&T, Blekinge Tekniska Högskola, Oerlikon Balzers, LIGHTer och BATZ. Det erbjöds även en visning av Volvo Cars presshärdningslinje.
Ett stort tack till alla föreläsare, deltagare och andra medverkande som bidrog till att göra Techtank Conference 2017 till en både intressant och utvecklande konferens!
Skriv gärna upp er på vårt nyhetsbrev för att hålla er uppdaterade på vad som händer i Techtank och få information inför nästa års Techtank Conference och mycket mer.
Nedan finns presentationerna från Techtank Conference 2017 att ladda ner, samt även programmet för dagarna, information om föreläsarna m m.
PRESENTATIONER FRÅN TECHTANK CONFERENCE 2017
Dag 1 torsdag 30 november:
Testbädd för framtidens produkter med smarta materiallösningar Boel Wadman, Head of Swerea Grants Office, Project Manager Sheet metal forming and Tools, Swerea IVF
Forskning och utveckling inom presshärdning – från innovation i Luleå till global teknologi Mats Oldenburg, professor, Luleå tekniska universitet
Volvo Cars Presshärdningslinje Jonas Johansson, SME Hotforming, Volvo Cars
Uppdateras!
Dag 2 fredag 1 december:
Latest improvements for hot forming dies and technologies Jose Miguel Martin, Hot Forming Key Account Manager, BATZ
PVD-beläggningars motverkan på slitage och påkladdningar vid presshärdning Frederick Halbout, Technical Sales, Oerlikon Balzers
Uppdateras!
PRAKTISK INFORMATION
TID: 30 november – 1 december 2017
Torsdag kl. 12.00-16.00 (studiebesök 16.30-17.30, konferensmiddag 18.30)
Fredag kl. 08.30-13.00
PLATS: Volvo Övre Fabrik, Olofström (lokal Transfer)
KOSTNAD: Arrangemanget (förutom konferensmiddagen) är kostnadsfritt. Sent återbud (<48 timmar) eller uteblivet deltagande debiteras med 695 kr.
ANMÄLAN: Anmälan är obligatorisk. Välkommen med din anmälan senast fredagen den 24/11 2017 genom att registrera dig via vår bokningssida bokning.techtank.se >>
STUDIEBESÖK 30/11: Önskar du delta i ett studiebesök på Volvo Cars för en visning av deras presshärdningslinje den 30/11, skicka då en separat anmälan till Sebastian Lodge, , 0454-57 27 45, senast den 24/11. Obs! Begränsat antal platser, först till kvarn gäller!
KONFERENSMIDDAG 30/11: Middagen hålls på Hotel Fritzatorpet, Olofström, och kostar 395 kr vilket betalas på plats direkt till restaurangen. Obs! Separat anmälan om du önskar vara med på konferensmiddagen skickas till Sebastian Lodge, , 0454-57 27 45, senast den 24/11. Vänligen uppge om du har särskilda behov vad gäller kost eller annat.
Meny
Toast skagen, toppad med stenbitsrom.
Kalvrygg med portabello och parmesanfylld vårrulle, honungsrostad pumpa, portvinsreduktion och kryddpotatis.
Yoghurt- & vaniljpannacotta med björnbär och vit choklad.
PROGRAM
Med reservation för ändringar
TORSDAG 30 NOVEMBER (för presentation av föreläsare, se längre ner på sidan)
Moderator: Toini Sjöqvist, Subject Matter Expert, Volvo Cars
12.00-13.00 Incheckning/Lunch
13.00-13.10 Välkommen samt introduktion från Techtank
Sebastian Lodge, projektledare Teknik & Innovation, Techtank
13.10-13.15 Dagens moderator
Toini Sjökvist, Subject Matter Expert, Volvo Cars
13.15-13.30 Testbädd för framtidens produkter med smarta materiallösningar
Boel Wadman, Head of Swerea Grants Office, Project Manager Sheet metal forming and Tools, Swerea IVF
13.30-14.00 Forskning och utveckling inom presshärdning – från innovation i Luleå till global teknologi
Mats Oldenburg, professor, Luleå tekniska universitet
14.00-14.30 PVD-beläggningars motverkan på slitage och påkladdningar vid presshärdning
Frederick Halbout, Technical Sales, Oerlikon Balzers
14.30-15.00 FIKAPAUS
15.00-15.30 Modelling of Forming and Welding in Alloy 718 (presented in English)
Lluis Perez, forskare/industridoktorand, Swerea IVF
15.30-16.00 Volvo Cars Presshärdningslinje
Jonas Johansson, SME Hotforming, Volvo Cars
16.30-17.30 Studiebesök på Volvo Cars: Visning av Volvos presshärdningslinje
Obs! Begränsat antal platser, först till kvarn gäller. Separat anmälan krävs, se mer under PRAKTISK INFORMATION högre upp på denna sida.
18.30 Konferensmiddag på Hotel Fritzatorpet
Kostnad: 395 kr/person. Separat anmälning krävs, se mer under PRAKTISK INFORMATION högre upp på denna sida.
DAG 2 FREDAG 1 DECEMBER (för presentation av föreläsare, se längre ner på sidan)
Moderator: Tobias Larsson, Blekinge Tekniska Högskola (BTH)
08.30-09.00 Incheckning/frukost
09.00-09.05 Välkommen
Sebastian Lodge, projektledare Teknik & Innovation, Techtank
09.05-09.35 Smart stamping – Improved quality in stamping by model driven control (presented in English)
Tobias Larsson, BTH, Sravan Tatipala, BTH, Mats Sigvant, Volvo Cars/BTH, Johan Pilthammar, Volvo Cars/BTH
09.35-10.05 Mass production solution for complex-shaped structural components from high strength Aluminium alloy – Investigations on Aluminium hot forming (presented in English)
Dr. Michael Machhammer, Senior Engineer Technology Development, AP&T
10.05-10.30 FIKAPAUS
10.30-11.00 LIGHTer regional nod Blekinge
Anders Jönsson, projektledare, Swedish Waterjet Lab
11.00-11.30 Latest improvements for hot forming dies and technologies (presented in English)
Jose Miguel Martin, Hot Forming Key Account Manager, BATZ
11.30-11.45 Sammanfattning och avslutande ord
11.45-13.00 Avslutande mingellunch
Forskning och utveckling inom presshärdning – från innovation i Luleå till global teknologi
Presshärdningsteknologin har sitt ursprung i en innovation från Luleå. Processen utvecklades under 1970-talet i samarbete mellan dåvarande Norrbottens Järnverk, numera SSAB, och Högskolan i Luleå, nu Luleå tekniska universitet. Från 1980-talet och framåt har presshärdningstekniken utvecklats till en global teknologi inom fordonsindustrin och är numera den dominerande tekniken för att möta vikts- och säkerhetskrav vid utveckling av bilstrukturer.
Professor Mats Oldenburg beskriver den forskning som har bedrivits vid Luleå tekniska universitet parallellt med den industriella utvecklingen och i ett nära samarbete med industrin. De metoder som utvecklats för simulering av presshärdningsprocessen har varit en förutsättning för flera avancerade tillämpningar, t.ex. utvecklingen av komponenter med skräddarsydda materialegenskaper. Pågående forskning omfattar bland annat utveckling av experimentella metoder för materialkarakterisering och modellering av brottegenskaper baserade på mikrostrukturen i de tillverkade komponenterna.
Mats Oldenburg
PVD-beläggningars motverkan på slitage och påkladdningar vid presshärdning
Verktyg som används vid presshärdning utsätts för många påfrestningar, härunder abrasivt och adhesivt slitage. Oerlikon Balzeers har sedan några år utvecklat nya skikt som också testats inom detta område. Frederick kommer att ge en presentation av deras resultat.
Frederick Halbout
Modelling of Forming and Welding in Alloy 718 (presented in English)
In this thesis, a manufacturing process chain including forming and welding in the nickel-based superalloy 718 is studied. The main focus in the work lies on determining the thermomechanical properties, modelling and simulation of cold forming, study forming limits based on Nakazima tests for forming limit curves (FLC) and applying a damage and failure criterion. The work also comprises a brief study on hot forming. Finally, modelling of a subsequent welding procedure is included where residual stresses from the forming simulation are used to predict shape distortions due to the welding procedure. The results are compared with experimental observations, having a good agreement between them.
Lluis Perez
Volvo Cars Presshärdningslinje
Jonas Johansson
FÖRELÄSARE
DAG 2 FREDAG 1 DECEMBER
Välkommen
Sebastian Lodge
Smart stamping – Improved quality in stamping by model driven control (presented in English)
The project is focused on achieving higher quality and output from stamping processes through a virtual process where stamping input parameters, production output, and simulation models of sheet material and stamping process, are iterated in a model driven approach.
Presented by:
Tobias Larsson, BTH
Sravan Tatipala, BTH
Mats Sigvant, Volvo Cars/BTH
Johan Pilthammar, Volvo Cars/BTH
Tobias Larsson
Mass production solution for complex-shaped structural components from high strength Aluminium alloy – Investigations on Aluminium hot forming (presented in English)
The increasing global restrictions on the use of internal-combustion-engine (ICE) cars and tight regulations on CO2 emission have led to smart material, process and design developments particularly in the automotive industry to reduce the gross weight of passenger-cars without compromising safety. High strength Aluminium alloys of the 6xxx and 7xxx series that are three times lighter than conventional steel alloys, can provide material solution to satisfy current regulations and requirements in the automotive industry because they can be used to manufacture BiW parts with possible ultimate tensile strength (UTS) ≥ 500 MPa. The recent development of multi-purpose production-line for the w-temper, warm and hot forming of high strength aluminium alloy materials at AP&T AB Sweden will provide a processing solution. In this paper, AP&T presents production line solution for high strength aluminium alloys suitable for mass manufacturing as required in the automotive industry.
Dr. Michael Machhammer
LIGHTer regional nod Blekinge
Anders Jönsson
Latest improvements for hot forming dies and technologies (presented in English)
Jose Miguel Martin