Affärsutvecklingscheckar till små och medelstora företag som vill ta in extern kompetens

Affärsutvecklingscheckar till små och medelstora företag som vill ta in extern kompetens är en av EU:s satsningar för att möta effekterna av coronapandemin. Stödet syftar till att stärka förutsättningarna för utveckling, konkurrenskraft och hållbar tillväxt. Insatserna ska vara framåtblickande och möjliggöra företagens förmåga att ställa om och komma starkare ur pandemin genom att satsa på digitalisering, internationalisering och grön omställning.

Affärsutvecklingscheckarna riktar sig till livskraftiga företag som har:

  • 1-249 anställda (heltidstjänst med marknadsmässig lön)
  • en omsättning på minst 500 000 kr, genererat av kundintäkter (senaste årsbokslut)

Stöd kan sökas för kostnader för att ta in extern expertkompetens i form av:

  • köp av konsulttjänst
  • projektanställning

Företag kan beviljas stöd mellan 25 000 och 200 000 kr. Stödet uppgår till 75% av godkända kostnader.

Företaget har ett år på sig att genomföra investeringen.

Exempel på tjänster som man kan söka stöd för:

Digitalisering

  • Ta fram en digital strategi
  • Identifiera nya affärsmodeller
  • Digitalisera företagets verksamhet och processer
  • Automatisera interna processer (tex fakturering och orderhantering)
  • Automatisera mjuk- och hårdvara i produktionsprocessen (ex robotisering och produktionsuppföljning)

Internationalisering

  • Förbereda en internationalisering genom förstudier eller marknadsanalyser
  • Säkerställa hållbara leverantörskedjor
  • Utreda frågor kopplade till Brexit
  • Klimatpåverkan ny exportsatsning

Grön omställning

  • Kartlägga potentialen för en cirkulär affärsmodell
  • Ta fram en strategi för cirkulära flöden/affärsmodell
  • Elektrifiera för en grön omställning
  • Klimatanpassning för att analysera hur till exempel tillgången till råvaror, insatsvaror och energiförsörjning förändras.
  • Energieffektivisera för att anpassa och utveckla verksamhet och produkter för att uppnå högre energieffektivisering

Sista dag för ansökan i den första ansökningsomgången är den 31 oktober 2021. Ansökan görs digitalt via e-tjänsten www.minansokan.se

Mer information kan fås av Region Blekinges projektkontor:

Anna Althini
Rådgivare företagsstöd
Verksamhetsstöd
0455-737105

Webbinarium om finansiella stöd för företag i Blekinge

Vill du veta mer om vilka stöd som finns för företag i Blekinge som vill ta in extern kompetens?
Då ska du kolla på denna inspelning från ett webbinarium som genomfördes den 11 juni där Anna Althini på Region Blekinge berättar mer om just detta och de nya affärsutvecklingscheckarna!

Du får även veta lite mer om olika stöd och aktörer som finns i Blekinge kopplat till projektet CoDev som detta webbinarium var en del av. I CoDev samverkar Almi Blekinge, Blekinge Business Incubator, Blue Science Park, Techtank, NetPort Science Park och Region Blekinge, med finansiering från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden.

Dela via

Relaterade nyheter
Rapport från IUC om Robotlyftet

Aktuellt från partner

För en hållbar industri i Sverige

IUC Sverige har nu tagit fram den fjärde rapporten som ger inblick i hur 1300 små och medelstora industriföretag ser…

13 juni, 2022 — Lästid 2 min

Bild på planta som växer

Aktuellt från partner

Sök företagsstöd och affärsutvecklingscheckar via Region Blekinge

Som företagare har du möjlighet att söka olika former av stöd för din verksamhet. Syftet med stöden är att stimulera…

20 september, 2022 — Lästid 3 min

Energikartläggning

Aktuellt från partner

Energikartläggningscheckar för små och medelstora företag

Vill du och ditt företag få koll på er energianvändning? Region Blekinge har, med anledning av den rådande energisituationen, tagit…

27 oktober, 2022 — Lästid 1 min

Innovation

Aktuellt från partner

Sök Innovationscheck 2022

Driver du ett aktiebolag eller en ekonomisk förening och befinner dig i en tidig innovationsfas? Då kan du få stöd…

29 augusti, 2022 — Lästid 2 min