Kompetensförsörjning en viktig fråga för ett företag med tillväxtambitioner

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Attractive Interactive i Karlskrona är ett av de yngre företagen som deltar i projektet Framtidskompetens i Blekinge. Affärsidén är mobilspel med fokus på teknisk innovation, och man är just nu fullt sysselsatta med förberedelserna inför släpp av det nya spelet Paper Game senare i år. Samtidigt planeras det för en fortsatt tillväxt.

Efter att ha samarbetat kring spelutveckling några år under deras civilingenjörsutbildning inom spel- och programvaruteknik på Blekinge Tekniska Högskola bildade Pontus Björkberg, Ivar Björling och Oscar Andersson i oktober 2017 Attractive Interactive. Sedan dess har företaget vuxit och i skrivande stund jobbar där sex personer. Att gå från att ”bara” vara spelutvecklare till att också leda ett företag med personal ställer andra krav, vilket var en av anledningarna till att Attractive Interactive nappade på erbjudandet att delta i Framtidskompetens i Blekinge för att lära sig mer om olika områden kopplat till kompetensförsörjning.

– Vi är utvecklare och har tidigare inte behövt tänka på så mycket annat än just detta. Med anställda och en vision om att växa som företag behöver vi lyfta blicken och få nya perspektiv. Precis som för övriga företag som deltar i Framtidskompetens i Blekinge vill vi ju vara bra på att både attrahera, utveckla och behålla våra medarbetare. Därför kom detta projekt bra i tiden när vi var inne i en fas där det var dags att börja anställa, berättar Ivar.

Pontus berättar att en av företagets största utmaningar är att attrahera den typen av kompetens deras företag behöver till Karlskrona.

–  Även om det finns ett visst fokus på spelbranschen i Blekinge så är det inte lika lätt att locka hit folk som det till exempel är för företag med bas i Malmö eller Stockholm.

De tre grundarna kommer själva från olika ställen i Sverige – Göteborg, Vadstena och Stockholm – och förutom en Technical Artist från Skåne som de kände sedan tidigare via ett annat start-up-företag i Karlskrona, så har man lyckats hitta medarbetare från Nord- och Sydamerika.

–  Vi har anställt en speldesigner från Brasilien och en grafiker från USA. Båda två fick vi tag i via olika Facebook-grupper där vi postade meddelande om att vi sökte medarbetare, berättar Pontus.

Utbildningar inom ledarskap av stort intresse

Attractive Interactive vill dock inte nöja sig med att vara sex personer på företaget.

– Vi vill växa! Vårt ultimata mål är att bli 200 personer, vi vill bli stora. Men det är ett ständigt problem inom spelbranschen att få tag i folk. Därför tycker vi att det är viktigt att jobba med vår kompetensförsörjning, och att vi börjar jobba med dessa frågor nu, menar Pontus, och får medhåll av Ivar:

– HR-frågor är jätteintressant. Vi har en väldigt god känsla på företaget idag och den vill vi behålla och bygga vidare på. Men hur fungerar det när man växer? Hur motiverar man medarbetare? Hur kan man jobba i team? Dessa och många andra frågor är viktiga för oss att få mer kunskap om. Här har vi nytta av de utbildningar som vi får ta del av inom framför allt ledarskap via projektet Framtidskompetens i Blekinge. När man är ny inom ledarskap vet man inte alltid vad man behöver känna till, men med ny kunskap kanske man kan undvika vissa fallgropar.

Från reserver till mångmiljonbelopp från investerare

Om vi backar tillbaka bandet lite, hur kom det sig då att Attractive Interactive bildades och hur har de lyckats hittills?

När de tre studenterna bestämde sig för att samarbeta kring spelutveckling satte de upp ett mål om att inom ett år få en plats på konferensen Nordic Game Conference 2017 i Malmö för att kunna visa upp ett spel. Med stöttning från högskolan i form av lån av rum och datorer började de att spåna kring ett nytt spel. Efter att ha tagit fram en prototyp på Paper Game (ett spel som syftar till att vem som helst ska kunna skapa sitt eget spel med hjälp av penna, papper och mobil) ställde de upp i olika tävlingar och jobbade under tiden med att förbättra både sin prototyp och pitch. Efter ihärdigt arbete kom man till slut med som reserver i en tävling i Köpenhamn.

–  Vi åkte dit, pitchade och vann tävlingen. Priset var en plats på Nordic Game Conference, det mål vi hade satt upp när vi startade, och nu lyckades vi komma dit. Med den segern kunde vi skriva en pitch till BBI (Blekinge Business Incubator) till deras Game Concept Challenge 2017 som vi vann. Förutom 40 000 kr så innebar vinsten en plats på BBIs Start-up-program, något som har varit helt ovärderligt.

– Vi satte då upp ett nytt mål att åka till San Fransisco och delta på den stora Game Developers Conference, vilket blev en riktig fullträff. Genom vår medverkan där fick vi kontakt med den asiatiska investeraren och förläggaren Habby som nu satsat 5 miljoner kronor för den fortsatta utvecklingen av Paper Game, berättar Pontus.

Förutom själva investeringen omfattar avtalet med Habby också en global publicering av det kommande spelet, först på den nordiska marknaden i maj och sedan i resten av världen i augusti.


Om Framtidskompetens i Blekinge
Projektet Framtidskompetens i Blekinge syftar till att stödja och utveckla små och medelstora företags förmåga och processer för att bli mer effektiva i sin kompetensförsörjning. Projektet pågår mellan 2019-03-01 och 2021-02-28 och medfinansieras av Europeiska unionen/Europeiska socialfonden. Techtank är projektägare och samverkanspartners är Blekinge Business Incubator, Blue Science Park samt NetPort Science Park.
Läs mer på 
www.techtank.se/projekt/framtidskompetens-i-blekinge

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Share This