Riktade exportsatsningar mot Tjeckien och Slovakien för Evomatic
Publicerat den 20 juni, 2017
För allt fler företag är export ett viktigt led i att expandera sin verksamhet. Automationsföretaget Evomatic från Karlshamn är inget undantag. Företaget har alltid följt med sina kunder ut på olika exportuppdrag, men för några år sedan bestämde man sig för att även göra exportsatsningar på egen hand, något som bland annat resulterat i nya projekt i Tjeckien och Slovakien.
– Det började med att vi gick Business Swedens program Steps to Export för tre år sedan för att öka vår kunskap inom detta område. Det är inte bara guld och gröna skogar att gå på export och inte självskrivet att göra det heller. Men för att nå den volym vi vill och inte vara så känsliga för den svenska konjunkturen ser vi export som viktigt framöver, berättar Jonas Persson, VD på Evomatic.
Export ställer krav på högre tekniknivå
Jonas Persson berättar att Evomatic sedan nittiotalet följt med kunder som till exempel ABB och Volvo ut på olika uppdrag runt om i världen. De har även haft en del egna exportuppdrag under de senaste åren inom exempelvis fordonsbranschen i USA, livsmedelsbranschen i Norge och generell industri i Tyskland. De marknader som man nu riktar extra fokus på är Tjeckien och Slovakien. Dels har Evomatic via sin kund IKEA Components uppdrag i Slovakien på en förpackningscell med en genomförandetid om 25 veckor, dels är man i full gång med ett eget projekt i Tjeckien.
– Vi ska leverera en komplett packanläggning till Nutrend, som är en av de ledande tillverkarna av energibarer. Det handlar om 300 produkter i minuten som ska hanteras och i leveransen ingår både kartongresare, packutrustning och förslutare. Det är ett projekt med hög tekniknivå som bland annat innehåller flera moment av kontrollvision.
Att hålla en hög tekniknivå är också ett krav om man ska lyckas med sina exportsatsningar eftersom man konkurrerar på en global nivå.
– Man mäts i ett internationellt perspektiv, vilket ställer helt andra krav. Då är det viktigt att det finns ett intresse i hela organisationen för att göra detta, eftersom man många gånger måste hitta nya lösningar och utmana sig själv till en högre tekniknivå. Det är en utmaning, men samtidigt är det något som våra kunder lokalt även har nytta av. Därför känns det också extra sporrande att gå på export när man vet att man kan leverera i global konkurrens.
Samarbete med Business Sweden i Tjeckien och Slovakien
Evomatic fortsätter rikta exportinsatser mot Tjeckien och Slovakien även framåt. I samband med ett exportseminarium hösten 2016 arrangerat av Techtank, ett kluster som Evomatic tillsammans med ett tjugotal andra avancerade industri- och teknikföretag är medlemmar i, höll en representant från Business Sweden i Tjeckien/Slovakien föredrag om affärsmöjligheter där. Det gavs även möjlighet till individuella möten med Business Sweden efter seminariet vilket flera företag utnyttjade, däribland Evomatic. Detta ledde till att Evomatic anlitade Business Sweden för att genomföra en så kallad BOP, Business Opportunity Project, för att få en ökad förståelse för den aktuella marknaden och ges möjlighet att knyta kontakter med möjliga affärspartners och kunder.
Hela marknadsgruppen på Evomatic är aktiva i arbetet med denna BOP under 2017. Kenneth Jonsson, platschef och ansvarig gentemot Automotive på Evomatic, är mycket nöjd med projektet så här långt.
– Vi har fått ett mycket bra underlag om marknaden och har under våren gjort åtta företagsbesök hos potentiella kunder tillsammans med Business Sweden på plats i Tjeckien och Slovakien. Vi kommer nu under de närmaste månaderna att följa upp dessa besök och de kontakter som skapats. Även där nere går industrin för högtryck och det finns en brist på automationskompetens vilket skapar möjligheter för oss. Tack vare de besök som gjorts har vi redan kunnat börja offerera.
– Samarbetet med Business Sweden har fungerat mycket bra för oss. De har varit kunniga och professionella med rätt kontakter och inte minst bidrar de med lokalkännedom och språkkunskaper som vi själva inte har. De har varit en väldigt bra dörröppnare.
Jonas Persson instämmer och flikar in att man som mindre företag dessutom har möjlighet att få halva kostnaden, 50 000 kronor, subventionerad av staten för en BOP.
– Det är ett bra stödprogram med enkelt förfarande som absolut varit värt att vara med i för vår del. Vi ser fram emot vad detta kan ge i form av nya exportuppdrag.
Fakta Evomatic AB
- Är ett komplett automationsföretag med kunskap inom mekanik, elteknik, robotteknik, programmering och installation.
- Har funnits sedan 1998 och är idag runt 65 medarbetare i Karlshamn.
- Arbetar över hela landet med företag inom skilda branscher som automotive, livsmedelsindustri, tillverkningsindustri och engineering.
- Levererar nyckelfärdiga utrustningar och ansvarar för konstruktion, programmering, installation, driftservice och eftermarknad.