Fler ska välja Blekinge – nu lanseras ett nytt platsvarumärke

Den 21 maj lanserades Blekinges nya platsvarumärke, en satsning som involverat över 600 personer. Syftet är att stärka Blekinges marknadsposition och skapa en tydlig och attraktiv bild av länet så att fler väljer att bosätta sig här, starta företag här eller besöka regionen.

Bildkollage från varumärkeslanseringen den 21 maj 2024. Fler bilder finns längst ner på sidan www.blekinge.se.

Blekinge, med sin höga livskvalitet, innovationskraft och karriärmöjligheter, har potential att attrahera fler invånare och företag. Trots detta har länet sedan millennieskiftet haft en befolkningsminskning. För att stärka Blekinges marknadsposition har ett gemensamt platsvarumärke arbetats fram, tillgängligt för alla som vill locka hit fler invånare, medarbetare, studenter, företag och besök.

– Vi har skapat en palett av verktyg så att vi både tillsammans och individuellt får stöd i att kommunicera våra styrkor och fördelar. Det som är Blekinges spets och som skiljer oss från konkurrenterna är att vi har närhet till många olika parametrar. Här behöver man inte välja. Vi har både livskvalitet och karriärmöjligheter, rikt historiskt arv och expansivt näringsliv med stark innovationskraft. Vi har närhet till både beslut och kontaktvägar, och lika nära till vardagen och livsnjuteriet, säger Lotta Johansson på Visit Blekinge som varit projektledare för satsningen.

Långsiktigt och gemensamt arbete

Arbetet påbörjades genom satsningen Live in Blekinge som startades i maj 2023 och som har utvecklats tillsammans med kommuner, region, företag, akademi, föreningsliv och invånare.

En av de organisationer som har deltagit i arbetet är Techtank.

– I vårt uppdrag med att stärka industrins konkurrenskraft, där industrins kompetensförsörjning är en av de allra största frågorna, ser vi Blekinges gemensamma varumärkesarbete som en viktig del i detta arbete. Vi behöver bli bättre på att marknadsföra vår region och visa på alla fantastiska karriärmöjligheter som finns här – inte minst inom industrin. När många aktörer syns och hörs samtidigt med ett gemensamt budskap blir kraften så mycket större, säger Ingela Håkansson, VD och klusterledare på Techtank.

Hur ska platsvarumärket användas?

Med platsvarumärket Blekinge. Kom närmare. ser vi möjligheter att tillsammans stärka den positiva bilden av Blekinge. Platsvarumärket består av en palett av bl a kärnvärden, målgrupper, löfte och budskap, och är fritt att använda för vem som helst som vill stärka sitt eget och Blekinges varumärke.

www.blekinge.se finns exempelvis tillämpningsmallar för att bygga egna marknadsföringsinsatser, riktlinjer för användning av exempelvis bilder och filmer, och platsberättelse om Blekinges styrkor och erbjudande. Verktygslådan innehåller många fler delar, och kommer dessutom utvecklas med tiden. Kommande inslag är exempelvis kampanjer, bild- och filmbank och mässmontermaterial att låna.

Till verktygslådan

Exempel på hur varumärket kan användas i olika sammanhang:

Vill du veta mer?

VD & Klusterledare

076-861 27 43

Ingela Håkansson

VD & Klusterledare

Kontaktuppgifter

  • 076-861 27 43

Dela via

Relaterade nyheter

Aktuellt från Techtank

Tips på relevanta YH-utbildningar, korta kurser, för medarbetare i Blekinges industri

Myndigheten för yrkeshögskolan har i maj 2024 beviljat över 400 stycken korta YH-kurser, upp till 99 poäng (99 dagar) för…

17 juni, 2024 — Lästid 1 min

Aktuellt från Techtank

Nu söker Techtank en projektledare

Vill du jobba med industrins gröna omställning? Då kanske du är vår nya kollega på Techtank! Vi söker nu en…

14 juni, 2024 — Lästid 1 min

Aktuellt från Techtank

Industriverken medlem i Techtanks industrikluster

Industriverken AB i Ronneby, med runt 55 anställda, är en fullservicepartner inom plåtpressning med en bred kunskap av att välja…

16 maj, 2024 — Lästid 1 min

Aktuellt övrigt

Automation & produktionskompetens - två checkar att söka senast 30 september

Tillväxtverket erbjuder nu små och medelstora företag att söka stöd till sin utveckling inom två olika områden: Automation respektive produktionskompetens…

8 maj, 2024 — Lästid 4 min